Noutati fiscale 2025

Noutati fiscale 2025
Noutati fiscale de la 01.01.2025 pentru firme
Impozitul pe dividende creste de la 8% la 10%
Impozitul pe dividende se majoreaza de la 8% la 10% si se aplica dividendelor platite de persoanele juridice. Impozitul pe dividende se declara si se plateste pana pe data de 25 ale lunii urmatoare celei in care se plateste dividendul. Dividendele raportate in 2024 si care nu au fost platite in 2024 se aplica cota de 8%. Persoana fizica are obligatia de a intocmi Declaratia unica cu sumele incasate in acel an.
Pragul de impozitare pentru microintreprinderi
Pragul maxim pana la care microintreprinderile pot aplica impozitul pe venit scade de la 500.000 de euro la 250.000 de euro la 31.12.2024. Asta inseamna ca daca firmele au cifra de afaceri mai mare de 250.000 de euro la 31.12.2024 acestea vor aplica impozitul pe profit incepand cu 01.01.2025.
Pragul maxim pana la care o firma va mai putea achita impozit pe venit incepand cu 01.01.2026 este de 100.000 de euro.
Cotele de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor sunt:
1%, pentru microîntreprinderile care realizează venituri care nu depăşesc 60.000 euro inclusiv şi care nu desfăşoară activităţile prevăzute mai jos;
3%, pentru microîntreprinderile care:
1. realizează venituri peste 60.000 euro*; SAU
2. desfăşoară activităţi, principale sau secundare, corespunzătoare codurilor CAEN:
5821 - Activităţi de editare a jocurilor de calculator;
5829 - Activităţi de editare a altor produse software;
6201 - Activităţi de realizare a soft-ului la comandă (software orientat client);
6209 - Alte activităţi de servicii privind tehnologia informaţiei;
5510 - Hoteluri şi alte facilităţi de cazare similare;
5520 - Facilităţi de cazare pentru vacanţe şi perioade de scurtă durată;
5530 - Parcuri pentru rulote, campinguri şi tabere;
5590 – Alte servicii de cazare; 5610 - Restaurante;
5621 - Activităţi de alimentaţie (catering) pentru evenimente;
5629 - Alte servicii de alimentaţie n.c.a.;
5630 - Baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor;
6910 - Activităţi juridice - numai pentru societăţile cu personalitate juridică care nu sunt entităţi transparente fiscal, constituite de avocaţi potrivit legii;
8621 – Activităţi de asistenţă medicală generală;
8622 -Activităţi de asistenţă medicală specializată;
8623 - Activităţi de asistenţă stomatologică;
8690 - Alte activităţi referitoare la sănătatea umană.
[articol 51 alineat (1) Cod fiscal]
Taxa pe stalp reintrodusa:
Guvernul instituite impozitul de 1,5% pe construcții speciale ce va fi aplicat la valoarea construcțiilor ce se aflau în patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior. Conform ordonanței „Impozitul pe construcții se calculează prin aplicarea unei cote de 1,5% asupra valorii construcțiilor existente în patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, din care se scade valoarea clădirilor pentru care se datorează impozit pe clădiri potrivit prevederilor titlului IX
Impozitul va fi datorat de catre persoanele juridice romane, cu exceptia institutiilor publice, persoane juridice romane care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romaniasi pentru persoanele juridice cu sediul social in Romania infiintate portrivit legislatiei europene. Exemple de constructii speciale : baraje, infrastructuri transport feroviar, statii si posturi de transformare, centrale hidroelectrice
Impozitul pe salarii
Se elimina scutirea de impozit pe venit de 10% si de contributia la pilonul II de pensii pentru angajatii din IT, constructii, agricultura, si industria alimentara.
Suma de 300 de lei peste salariul minim brut de 4.050 de lei (de la 1 ianuarie 2025 ) va fi scutită de contribuții sociale și de impozit pe venit. Scutirea se va aplica însă doar salariilor brute care nu depășesc nivelul de 4.300 de lei, fără a lua în calcul bonurile de masă.
Ro-E-Factura
De la 01.01.2025 E-factura devine obligatorie pentru relatia B2C (business to consumer/in relatia cu persoane fizice)
Daca persoana fizica nu doreste sa comunice CNP ul se poate entiona pe factura 13 cifre de 0.
Tot la e-Factura se restrâng operațiunile pentru care este obligatorie utilizarea sistemului doar la operațiunile cu locul livrării/prestării din punct de vedere al TVA în România.
Eliminarea excepției de la obligația utilizării sistemului național RO e–Factura pentru facturile simplificate (altele decât bonurile fiscale);
Introducerea obligației referitoare la înscrierea în facturile emise pentru operațiunile realizate în baza unor contracte de achiziții publice/sectoriale etc. a codurilor CPV corespunzătoare din nomenclatorul de referinţă în domeniul achiziţiilor publice;
Abrogarea prevederilor referitoare la utilizarea sistemului RO e-Factura pentru facturile emise pentru vouchere de vacanţă titularilor acestora, din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 8/2009, având în vedere că toate facturile emise în relația B2C vor fi raportate în sistem de la 1 ianuarie 2025.
E-TVA
Se amana paa la 01.07.2025 dispozițiile privind obligația transmiterii de către contribuabili a rezultatului verificărilor realizate asupra diferențelor comunicate de către ANAF prin ”Notificarea de conformare RO e-TVA”, precum și a sancțiunii pentru neîndeplinirea acestei obligații.
E Transport
Se amana intrarea in vigoare a sistemului national E transport pentru operatorii economici autorizati pana la 31.03.2025
Legea contabilitatii
Obligatia intocmirii lunare a balantei de verificare.
Termenul de depunere a situatiilor financiare este de 31 mai , respectiv 30 aprilie in functie de categoria entitatii raportoare, a exercitiului financiar urmator celui de raportare. Anterior era 120 de zile dupa incheierea exercitiului financiar. În cazul în care datele prevăzute sunt zile nelucrătoare, ultima zi de raportare este prima zi lucrătoare următoare acestora. Entitățile care au optat pentru un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic depun situațiile financiare anuale în termen de 150 de zile calendaristice de la încheierea exercițiului financiar astfel ales, calculate începând cu data ulterioară celei la care se referă respectivele situații financiare anuale
Situațiile financiare anuale/raportările contabile se depun numai în format electronic conform specificațiilor publicate pe portalul Agenției Naționale de Administrare Fiscală.
SAF T
De la 01.01.2025 firmele mici vor trebui sa depuna declaratia informativa D406 (SAF-T), care cuprinde infromatii din evidentele contabile si fiscale. Ele vor benefica de o perioada degratie de :
- 6 (șase) luni pentru prima raportare, respectiv 5 (cinci) luni pentru a doua raportare, 4 (patru) luni pentru a treia raportare, 3 (trei) luni pentru a patra raportare, 2 (două) luni pentru a cincea raportare, pentru contribuabilii care au obligația de transmitere lunară a fișierului SAF-T;
- 3 (trei) luni pentru prima raportare pentru contribuabilii care au obligația de transmitere trimestrială a fișierului SAF-T.
Chirii
In 2025, impozitul pe chirii se calculeaza prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului impozabil (venit net anual obtinut din chirie) si se retine la sursa, de catre platitorii de venituri, la momentul platii veniturilor. Venitul net anual din cedarea folosintei bunurilor se stabileste prin deducerea din venitul brut a cotei forfetare de 20% asupra venitului brut. Impozitul calculat si retinut reprezinta impozit final si se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.
Se reglementează regulile privind calculul și declararea impozitului pe venit în cazul veniturilor din chirii plătite de persoane juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă, în situația în care venitul este plătit exclusiv în natură, precum și în cazul sumelor reprezentând garanție, utilizată pentru plata chiriei stabilită prin contract. În aceste situații obligațiile de stabilire a venitului net anual, de calcul, declarare și plată a impozitului revin proprietarului, uzufructuarului sau altui deținător legal prin depunerea Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a venitului.
Vouchere de vacanta
Bugetarii vor primi în continuare vouchere de vacanță, dar numai în limita a 800 lei și cu condiția asigurării de către angajat a unei coplăți de 800 lei. In 2024 valoarea voucherelor de vacanta era de 1600 de lei.
Declaratia Unica
Se introduce declaratia unica inteligenta pentru simplificarea declaratii si calculului impozitului pe venit si al contributiilor sociale pentru persoanele fizice. De asemenea s-a scos obligatia depunerii declaratiei pentru venitul estimat.
Noul model de Declarație unică 2025 (formular 212) a fost reglementat . Vezi AICI.
Prima de inserție subvenția pentru angajatorii care încadrează tineri cu risc de marginalizare social, valoarea indemnizației lunare pentru creșterea copilului alocația lunară de plasament, valoarea indemnizației de acomodare în cazul adopției unui copil, indemnizațiile de șomaj, venitul minim de incluziune vor ramane la nivelul anului 2024